ZIUA MONDIALĂ A
URBANISMULUI (II) - 08.11.2018
-Direcția Județeană de Cultura Timiș, Timișoara – RUR Biroul Teritorial al
Regiunii de Dezvoltare Vest România a organizat dezbaterea profesională semestrială cu reprezentanții administrațiilor
județene/locale pe tema: COERENȚA
PLANIFICĂRII SPAȚIALE ÎN ZONELE PERIURBANE.
Au prezentat puncte de vedere pertinente referitoare la
această temă, din partea jud. Arad arh. Vîrvescu Florian (arh. șef C.J.Arad),
arh. Popescu Dana (fost arh. șef C.J.Arad), arh. Sandra Dinulescu (șef Serviciu
Urbanism Primaria Municipiului Arad), arh. Laura Suciu (arh. șef Primăria Tudor
Vladimirescu, jud.Arad), din partea județului Hunedoara ing. Amelia Andrei
(arh. șef C.J.Hunedoara), arh. Raluca Lăzăruț (arh. sef Primaria Municipiului Deva),
din partea județului Caraș-Severin ing Mihaela Enache (arh. șef Primaria Municipiului
Reșița), din partea C.J.Timiș arh. Loredana Pălălău (arh. șef C.J.Timiș), arh.
Brebe Liviu (șef Serviciu Urbanism C.J.Timiș). Pentru a putea avea un punct de
vedere comun, la început, au fost definiți termenii supuși atenției și anume :
Sistem Urban, Zonă Metropolitană, Pol de
Creștere, Pol de Dezvoltare, Zonă Periurbană, Aglomerare Urbană.
Din problemele menționate de autorii prezentărilor,
prin exemplificări de BUNE/RELE PRACTICI referitoare la COERENȚA/INCOERENȚA
zonelor PERIURBANE aferente, menționăm: delimitarea incorectă a acestora (din
cauza dezvoltărilor ce nu țin cont de teritoriile administrative județene/
regionale/ euroregionale); lipsa unor studii de tip PATZI prealabile întocmirii
PUG-urilor (bună practică pentru PATZI Deva-Hunedoara- Simeria); lipsa
ridicărilor topo corecte cu indicarea tipurilor de proprietate a terenurilor
din UAT-uri; lipsa conectivității dezvoltărilor între ele și între ele și cu
orașul atractor; lipsa dotărilor sociale/ edilitare/ ecologice/ etc în
dezvoltările periurbane; lipsa prioritizării din PUZ-uri (din planul de
acțiuni) a eliberării AC-urilor; interpretarea incorectă a noțiunii ”funcțiuni
complemetare”; lipsa definirii oficiale/neoficiale a parametrilor zonei
periurbane; lipsa unui posibil control al autorității județene asupra AC
–urilor emise de autoritățile locale, de unde rezultă în anumite cazuri
încălcarea gravă a prevederilor PUZ-urilor avizate de CJ, a RGU-ului; lipsa
clarificării competențelor de intervenție în procesul de avizare/aprobare a
documentațiilor de urbanism a politicului, admistrației publice
locale/județene, a specialiștilor cu drept de semnătură RUR, etc. A rezultat
necesitatea: unor studii intercomunale din zonele periurbane pe layere
(circulația rutieră/ culoare ecologice/ transport în comun, dotări sociale/
etc); a unei cooperări unitare între Agenția de Mediu, IGSIC, Direcția de
Cultură/Comisie de Monumente și alte entități responsabile în acest proces etc.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu