luni, 21 noiembrie 2016

Concluzii dezbatere Ziua Mondiala a Urbanismului

Biroul Teritorial al Regiunii de Dezvoltare Vest, a organizat, cu prilejul Zilei Mondiale a Urbanismului o masa rotunda, la sediul din Timisoara, unde au fost invitati arhitectii sefi de judete, municipii – resedinte de judet si membrii APUR din arealul arondat.
Dezbaterea a fost precedata de o prezentare facuta de dl Radoslav Radu cu privire la continutul celor 12 articole ale “Cartei Europene a democratiei participative in procesele de planificare spatiala”, elaborata in 2016 de catre Consiliul European al Urbanismului.
 Biroul Teritorial al Regiunii de Dezvolatre Vest a decernat 21 Premii de Excelenta pentru Bune Practici in Planificarea Spatiala, incepand cu anul 2011, din care 4 pentru Democratie Participativa.
Tema  principala a dezbaterii a  fost  “Practica planificarii spatiale – problemele administratilor locale”  si s-au purtat discutii generale si asupra modificarilor Legii 350/2001, prin completarea din 17.03.2016 si Legii 50/1991 prin completarea din 31.10.2016.
In urma comentarilor diverselor cazuri concrete aparute in practica invitatilor, s-au desprins urmatoarele aspecte:
-         introducerea Planului de Actiune incheiat intre beneficiar si autoritatile locale, in forma actuala nu si-a indeplinit pe deplin scopul. Se impune o crestere a constientizarii primarilor in ceea ce priveste acest plan (deoarece el vine in sprijinul activitatii lor) prin referirea (care ar trebui sa fie obligatorie) la continutul bugetelor locale anuale si mai ales multianuale aprobate de CL. Existenta si respectarea acestor bugete locale ar trebui sa fie monitorizate de departamentele specializate din cadrul CJT-urilor;
-         unele PUG-uri ale marilor orase (Poli de Crestere si Poli de Dezvoltare) nu au fost precedate de PATZI (orasul resedinta si comunele periurbane) ceea ce a blocat dezvoltarea corecta si acum se necesita costuri suplimentare pentru armonizarea lor;
-         unele dezvoltari urbane din zonele periurbane ale marilor orase se fac la distante mari de statile de epurare existente, construite din fonduri europene. Acest fapt stimuleaza utilizarea in masa a foselor septice, ce agraveaza poluarea apelor subterane;
-         in elaborarea planurilor urbanistice cu dezvoltari mari rezidentiale nu se coreleaza numarul de unitati de locuit cu legea educatiei (scolaritatea in constitutie este gratuita)  si apar nereguli referitoare la amplasarea scolilor in zone de locuinte. De asemenea se constata ca invatamantul prescolar este consimtit doar ca fiind privat, pe proprietati private. Daca EDUCATIA este prioritara in toate programele politice, acest caz trebuie urgent rezolvat, prin pastrarea in domeniul public al unor suprafete normate pentru aceste facilitati, urmand ca autoritatile locale impreuna cu Ministerul Educatiei sa construiasca cladirile. Este ciudat ca pentru spatiile verzi (care sunt stipulate in documentatile de urbanism si uneori raman in proprietate privata) se duce o lupta fara menajamente si pentru educatie NU se agita nimeni.
-         in cazul preluarii de terenuri de catre administratile locale pentru facilitati publice (cai rutiere, scoli etc) costurile notariale ar trebui sa fie suportate de adminstratia locala;
-         in elaborarea documentatilor planificarii spatiale, a PUG/PUZ- urilor nu se tine cont de schimbarile climatice, prin neutilizarea culoarelor ecologice ale canalelor de desecari/irigari, de perdele forestiere contra vanturilor dominante, prin nesocotirea pantelor de scurgere a apelor pluviale, prin necreerea de lacuri de retentie pentru apele pluviale in exces in perioade de ploi masive, etc;
-         unele PUG au fost aprobate fara avize, ceea ce produce o puternica deruta in randul investitorilor si va genera o multitudine de probleme, urmate de actiuni in instanta;
-         se emit autorizatii de construire de catre administratile locale, fara a avea acces prin drumuri publice – greseli care duc la actiuni in instanta;
-         calitatea specialistilor din cadrul administratilor locale lasa de dorit uneori (legislatie, avize, restrictii, etc) ceea ce face ca la Consiliile Judetene anumite documentatii urbanistice sa ajunga sa fie respinse, ceea ce produce o tensiune in randul investitorilor. La aceasta se adauga si lipsa de personal la nivelul comunelor;
-         calitatea specialistilor proiectanti elaboratori de planuri urbanistice lasa de dorit uneori (legislatie, avize, restrictii, etc) avand motivatia ca asa doresc beneficiarii, ca acestia rezolva oricum si ca ei specialistii sunt doar prestatori de servicii. Documentatile de urbanism trebuie sa se concretizeze in solutii optime si nu solutii unice si exclusiviste, doar in interesul beneficiarului sau a specialistilor. Aceasta stare de fapt conduce la calitatea scazuta a documentatilor, ceea ce are ca rezultat punerea in asteptare a avizarii documentilor. Uneori lipsa de responsabilitate a elaboratorilor se manifersta prin neinformarea beneficiarilor lucrarilor asupra aspectelor restrictive si paseaza raspunderea catre administratia judeteana/locala. Factorul politic face presiuni neintelegand motivul returnarii unei documentatii de mai multe ori;
-         aceste impedimente (calitatea specialistilor din administratie si din proiectare) se pot rezolva prin urgentarea falicitarii unor cursuri minimale la sediul birourilor teritoriale in calupuri de 1-2 zi;
-         exista nearmonizare intre legislatia de mediu/sanitara/PSI si cea de urbanism, ceea ce blocheaza uneori eliberarea aprobarilor; 
-         raman neclaritati cu privire la schimabarea destinatiei la cladirile existente;
-         in cazul celor ce contruiesc fara autorizatie amenzile prevazute sunt mai mici ca cele in care nu se respecta autorizatia, ceea ce incurajeaza construirea ilegala;
-         amenzile pentru inspectorii care verifica conformitatea cu legile nu sunt corelate cu salariile acestora;

-         unele articolele modificate din legea 50/1991 sunt confuze si nu sunt corelate cu codul fiscal.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu